STANOWISKO
KOMISJI PRAWNEJ
GŁÓWNEGO
INSPEKTORA PRACY
Z 12 WRZEŚNIA
2013 R.
W SPRAWIE PRAWA
KIEROWCY SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO, KTÓRY WYKORZYSTUJE ODPOCZYNEK DZIENNY I
SKRÓCONY ODPOCZYNEK TYGODNIOWY W POJEŹDZIE WYPOSAŻONYM W ODPOWIEDNIE MIEJSCE DO
SPANIA, DO RYCZAŁTU ZA NOCLEG
Kierowcy
samochodu ciężarowego, który wykorzystuje odpoczynek dzienny i skrócony
odpoczynek tygodniowy w warunkach wskazanych w art. 8 pkt
8 rozporządzenia 561/2006 WE lub odpoczynek dobowy w warunkach wskazanych
w art. 14 ustawy o czasie pracy kierowców, co do zasady nie
przysługuje ryczałt za nocleg wynikający z rozporządzenia z 29 stycznia 2013 r.
w sprawie należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery
budżetowej z tytułu podróży służbowej. W sytuacji, gdy pracownik zakwestionuje
zapewnienie mu odpowiednich warunków, sprawa ma charakter sporny, a organem
właściwym do rozstrzygnięcia jest sąd.
Przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004
r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2012 r. poz. 1155, z późn.
zm.) w art. 21a stanowią, że kierowcy w podróży służbowej przysługują
należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania
służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 775 §
3-5 Kodeksu pracy – obecnie rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w
sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U.
poz.167).
Zgodnie z art. 775 § 3
Kodeksu pracy pracodawcy spoza sfery budżetowej mogą ustalać we własnym
zakresie warunki wypłacania pracownikom należności z tytułu podróży służbowej
na obszarze kraju i poza jego granicami - w tym także warunki zwrotu kosztów
noclegów – w drodze postanowień układu zbiorowego pracy, regulaminu
wynagradzania lub umowy o pracę. W pierwszej kolejności zatem, oceniając, na
jakich zasadach rozliczane będą ewentualne koszty noclegów, należy sięgną do
aktów wewnętrznych pracodawcy. Pracodawca może ustalić prawo do ryczałtu za
nocleg również w sytuacji gdy nocleg spędzany jest w pojeździe wyposażonym w
miejsce do spania.
Przepisy rozporządzenia z 29 stycznia
2013 r. w sprawie należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej znajdą
zastosowanie, jeżeli pracodawca spoza sfery budżetowej nie dokona stosownych
regulacji w aktach wewnętrznych (art. 775 § 5 Kodeksu pracy).
Zgodnie z
§ 8 i § 16 ww. rozporządzenia, mającymi zastosowanie odpowiednio do
podróży krajowych i zagranicznych, pracownikowi przysługuje za nocleg zwrot kosztów w wysokości
stwierdzonej rachunkiem (z zastrzeżeniem wysokości maksymalnej). W razie
nieprzedłożenia rachunku pracownikowi przysługuje ryczałt za nocleg. Zwrot
kosztów noclegu czy ryczałt nie przysługują, jeżeli pracownikowi zapewniono
bezpłatny nocleg.
Obowiązujące przepisy nie definiują
pojęcia "nocleg" i nie precyzują, co oznacza zapewnienie pracownikowi
przez pracodawcę bezpłatnego noclegu.
W wyroku z dnia 1 kwietnia 2011 r. (II
PK 234/10) Sąd Najwyższy orzekł, że umożliwienie kierowcy spania w kabinie
samochodu nie stanowi zapewnienia pracownikowi bezpłatnego noclegu w rozumieniu
§ 9 ust. 4 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz
warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w
państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej
poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.). Z uzasadnienia wynika,
że problemem wymagającym rozstrzygnięcia było przesądzenie, czy powód miał
zapewnione przez stronę pozwaną bezpłatne noclegi podczas wyjazdów
zagranicznych, w sytuacji gdy nocował w kabinie samochodu, a nie w hotelu lub
motelu, w szczególności - czy kabina umożliwiała odpowiedni nocny wypoczynek i
swobodne poruszanie się wewnątrz niej, co w konsekwencji zwalniałoby
stronę pozwaną z obowiązku wypłaty kwoty ryczałtu za noclegi w okresie objętym
sporem od stycznia 2000 r. do grudnia 2002 r. Sąd Najwyższy dokonując analizy, powiązał
zapewnienie noclegu z zapewnieniem możliwości odpowiedniego wypoczynku. W
uzasadnieniu wskazano, że przepisy rozporządzeń dotyczących zagranicznych
podróży służbowych, „przewidując zwrot kosztów noclegu, odnosiły się
bezpośrednio do noclegu w hotelu, potwierdzonego rachunkiem hotelowym. Można
zatem przyjąć, że według prawodawcy (w tym przypadku ministra właściwego do
spraw pracy - art. 775 § 2 k.p.)
nocleg pracownika w hotelu jest najbardziej optymalnym rodzajem wypoczynku
dobowego, pozwalającym na regenerację sił fizycznych i psychicznych przed
kolejnym dniem pracy. Ocena, czy strona pozwana zapewniała powodowi bezpłatne
noclegi, zwalniając się tym samym z obowiązku wypłaty ryczałtu, musi być
odniesiona nie tylko do treści § 9 przytoczonych powyżej dwóch rozporządzeń
wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy, ale także do aktów
wewnętrznych obowiązujących u strony pozwanej w postaci stosownych zarządzeń
prezesa zarządu pozwanej Spółki, które powielały rozwiązania przyjęte w
rozporządzeniach. Ponadto powinna być oparta także na ocenie faktycznych
warunków noclegu, stworzonych przez pozwaną jako pracodawcę powodowi jako
pracownikowi, z punktu widzenia zapewnienia pracownikowi odpowiedniego miejsca
do nocnego wypoczynku”.
Odnosząc tezy wyroku i uzasadnienia do
aktualnie obowiązujących przepisów należy wskazać, że:
-
rozważania Sądu nie obejmowały regulacji art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004
r. o czasie pracy kierowców, zgodnie z którym dobowy odpoczynek, z wyłączeniem
odpoczynku kierowców o których mowa w rozdziale 4a, może być wykorzystany w
pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do
spania, jak i art. 8 pkt 8 Rozporządzenia 561/2006 WE
stanowiącego, że jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy odpoczynku
i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą można wykorzystywać w
pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla
każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju. Prawodawca dokonał oceny, że
odpowiednie miejsce do spania w pojeździe gwarantuje pracownikom – kierowcom
należny wypoczynek, co czyni bezprzedmiotowymi rozważania Sądu na gruncie
aktualnych regulacji.
Obowiązujące
przepisy regulujące czas pracy i czas odpoczynku kierowców dopuszczają zatem wykorzystanie odpoczynków
(które mogą być tożsame z odpoczynkiem nocnym, a więc z noclegiem) w pojeździe,
o ile jest on wyposażony w odpowiednie miejsce do spania;
- Sąd analizując przepisy § 9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia
3 lipca 1998 r. w sprawie zasad ustalania oraz wysokości należności
przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju
oraz § 9 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 8 maja 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości
należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza
granicami kraju stwierdził, że przepisy te, przewidując zwrot kosztów noclegu,
odnosiły się bezpośrednio do noclegu w hotelu, potwierdzonego rachunkiem
hotelowym. Można zatem przyjąć, że
według prawodawcy nocleg pracownika w hotelu jest najbardziej optymalnym
rodzajem wypoczynku dobowego, pozwalającym na regenerację sił fizycznych
i psychicznych przed kolejnym dniem pracy.
Faktycznie – wskazane rozporządzenia,
jak i odpowiednie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 19 grudnia 2002 r. stanowiły identycznie, że za nocleg przysługuje
pracownikowi zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem hotelowym.
Aktualnie obowiązujące rozporządzenie MPiPS z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w
państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży
służbowej, w zakresie podróży zagranicznej stanowi, w § 16, że za
nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w
wysokości stwierdzonej rachunkiem (pominięto słowo „hotelowym”).
Odmienne regulacje wprowadzono dla
podróży krajowych stanowiąc o noclegach w obiektach świadczących usługi
hotelarskie (definicję usług hotelarskich zawiera ustawa z 29 sierpnia 1997
r. o usługach turystycznych, która jednocześnie określa wymagania co do
wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług i inne dotyczące
m.in. instalacji i urządzeń technicznych (wentylacja, ogrzewanie), zespołów higieniczno – sanitarnych).
Wobec regulacji § 8 tegoż rozporządzenia dotyczącej podróży krajowej, pominięcie słowa
„hotelowy” w odniesieniu do podróży zagranicznych nie wydaje się być
niecelowym.
Co do istoty ryczałtu za nocleg należy
zaznaczyć, że ma być on przeznaczony na koszty noclegu w przypadku, gdy nie są
one potwierdzone rachunkiem – wynika to wprost z interpretacji językowej
przepisów rozporządzenia.
Jeżeli zatem pojazd posiada odpowiednie
miejsce do spania i pojazd znajduje się na postoju, a kierowca złoży
oświadczenie że wybiera nocleg w pojeździe oraz gdy pracownik nie ponosi
kosztów noclegu – można przyjąć, że pracodawca zapewnił bezpłatny nocleg i z
tego tytułu nie będzie przysługiwał ryczałt za nocleg o którym mowa w rozporządzeniu
z 29 stycznia 2013 r. w sprawie podróży należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Jeżeli pracownik uzna, że miejsce do
spania w pojeździe nie było odpowiednie – nie zapewniało wypoczynku nocnego, a
wskazanie noclegu w samochodzie dokonane było poza wyborem pracownika – może on
dochodzić ryczałtu za nocleg przed sądem. Ocena spełnienia przez miejsce do
spania w pojeździe „odpowiednich” warunków powinno być przedmiotem
rozstrzygnięcia sądu z uwagi na brak regulacji określających techniczne
wymagania, jakie ma spełniać to miejsce.